
La realitat indica que no hi ha moltes línies rectes a les operacions d’impressió, enquadernació i acabats. La necessitat de reduir els temps entre les matèries primes i l’expedició dels productes ha de ser millor entesa, ja que moltes de les eines de les que disposem avui en dia, resulten confuses i incòmodes.
La reducció del lapse de temps entre matèries primeres i entrega, és possible perquè hem permès que una certa quantitat de desaprofitament s’acumuli als nostres processos. Demores, desorganització, temps de maquina perdut, averies, llargs intervals de reparacions, excés d’inventaris i de reprocessos ... són algunes de les activitats que consumeixen temps i recursos financers, per tant, no agreguen valor a la feina que estem imprimint.
Segons un estudi en el que ha col·laborat Rhonda Huskins*, al sector gràfic, a la majoria de les companyies el 90% del temps real de producció, no agrega valor, és desaprofitament.
[*directora de capacitació y consultora del Centro de Pràctiques Lean de PIA/GATF ]
A “Toyota Motor Corporation” empresa en la que el seu sistema de producció, va ser el fonament de la manufactura Lean en la forma com el coneixem, encara treballen avui en dia per reduir el desaprofitament del seu temps de producció.
El nostre repte doncs, ha de ser localitzar el desaprofitament que consumeixen els nostres recursos, de tal forma que puguem treballar per a reduir-los o eliminar-los.
La resposta al repte és el mapa de la cadena de valor. Una cadena de valor, consta d’activitats específiques que es requereixen per a convertir les matèries primes, en productes que arriben a les mans dels aspectants clients. Assumint que el client desitja el producte tan ràpid com sigui possible i que la companyia que l’entrega primer guanya, identificar i optimitzar la cadena de valor, pot brindar grans beneficis.
El mapa s’inicia amb la identificació del producte o la família del producte el qual es va a detallar. Ha de capturar totes les activitats que en l’actualitat estan involucrades en la producció d’un producte, tant les que agreguin valor com les que no ho facin.
Les activitats que agreguen valor, son aquelles necessàries per a agregar valor al producte.
Les activitats que no agreguin valor, són les que s’han d’interpretar com a desaprofitament: excés de producció, esperes, transports, processos innecessaris, moviments excessius, persones subutilitzades, defectes ...
Lo bo del mapa de la cadena de valor es que una vegada s’ha elaborat el mapa de producte, resulta molt facil identificar els processos, pasos i/o materials que no agreguen valor. Per exemple, una feina que es pot fer en 10 minuts, i que es fa en 10 dies, possiblement, en algun moment, es evident que hi ha desaprofitament d’algun recurs.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada